POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Dobra inženirska praksa  


Delo v bližini na dvosistemskem DV kadar je en sistem pod napetostjo

Ime objekta:DV 2x110 kV Ajdovščina - Divača, sistem I. in II.
Lokacija:Ajdovščina - Divača
Leto izgradnje:2010
Investitor:Elektro Slovenija (ELES)
Naročnik:Elektro Slovenija (ELES)
Vodja projekta:

mag. Hailu Kifle, univ.dipl.inž.el.

Elektro nadzor:Bojan Volk, univ.dipl.inž.el. in Valentin Kalin, dipl.inž.el.
Odgovorni projektant:

mag. Hailu Kifle, univ.dipl.inž.el.

Varnostni načrt in nadzor:Marjan Krašna, dipl.var.inž.

 

Obrazložitev:

 

Izvajalci: 

 

1)  Za DV 2x110 kV Ajdovščina – Divača, sistem I. 

ELSA Gornja Radgona, d.o.o., konzorcij z VLB LEITUNGSBAU Gmbh & Co KG, Avstrija. Odgovorni vodja del g. Igor Sever in Mr. Sabastian Wibmer.

2)  Za DV 2x110 kV Ajdovščina – Divača, sistem II.

ELEKTROSERVISI, d.d., Ljubljana. Odgovorni vodja del: g. Vojko Vrtačič  in g. Marko Praprotnik.

 

 

Podatki DV:

Naziv DV: DV 2x110 kV Ajdovščina – Divača, sistem I. in II.

Dolžina: 22,2 km

Premer in presek vodnika: 21,8 mm in 283 mm2

Vodnik: 6x 243 ZTAL/39 HACIN

Napenjanje vodnika: 3;4; 8,5; 9 da N/mm2

Zaščitna vrv: OPGW

Izolacija: Kompozitni izolatorji

Stebri: Jeklene palične konstrukcije, tip glave ''DONAV''

 

 

DV 2x110 kV Ajdovščina – Divača je trenutno edini DV, ki napaja celotno severno Primorsko, zaradi tega je rekonstrukcija DV bila zelo zahtevna in kritična. Pred pričetkom z deli je bilo potrebno pridobiti podatke o obstoječem objektu s tehničnega stališča, kar je osnova za izdelavo kvalitetne projektne dokumentacije. Podatki pridobljeni s pregledom obstoječega stanja vsakega stebra, so ključnega pomena za izdelavo DZR v fazi pred nabavo materialov, saj mora biti oprema dobavljena brez pomanjkljivosti, ker je oprema specifična  in dobavni rok je najmanj tri mesece. Še pomembnejši za samo izvedbo del je natančna izdelava projekta za izvedbo - PZI.

 

Potrebno je bilo izdelati zelo kvaliteten program dela in dosledno izvesti pripravo, da ne bi prišlo do motenj obratovanja oz. izpada DV, kar bi pomenilo prekinitev z oskrbo električne energije na celotnem območju severne Primorske.  Tudi elektro nadzor na terenu se je dosledno izvajal oz. izvajala se je  kontrola povesov in postopek montažnih del po PZI. Delo v bližini sistema - to je, ko je sistem I. pod napetostjo, se je delo izvajalo na sistemu II., kateri je bil pod napetostjo se je izvajalo na celotni dolžini DV. Zaradi varnosti in zdravja pri delu so bili izdelani elaborat in varnostni načrt, katerim je bilo potrebno v času same izvedbe del strogo slediti. Rdeče zastavice so bile nameščene na strani DV pod napetostjo, zelene zastavice pa na strani DV v izvajanju del. Vsa oprema in stroji so morali biti brez napak ter atestirani in pregledani. Montažni koluti so morali biti na vsakem stebru dobro in vidno ozemljeni zaradi indukcije, prav tako tudi stroji za vlečenje vodnika. Pri vlečenju vodnika je bila potrebna velika pozornost in sicer, da vodnik ne bi galopiral. Konec vodnika na napenjalnem stebru je moral biti dvojno zavarovano napetje, do končno pritrditev vodnika na verigi. Zaradi varnosti se je na sistemu, kateri je bil pod napetostjo izvedla dodatni ukrep - blokada APV (avtomatski ponovni vklop). Izvajalec ni smel opravljati dela, če je hitrost vetra presegala več kot 10 m/s in če so bile slabe vremenske razmere (dež, megla) ter, če je relativna vlaga presegala 70%, to pa zaradi indukcije in posledic atmosferskega razelektrenja.

 

Pri rekonstrukciji daljnovoda se je izvedla zamenjava obešalnega materiala z novim, nosilne in napenjalne sponke, katere se smatra za specialno opremo, katera ima sposobnost odvajanje toplote, ko vodnik obratuje z max. tokom 1200 A pri temperaturi 210 Co. Izvedla se je menjava izolacije s kompozitnimi izolatorji in menjava šestih faznih Al/Fe 240/40 vodnikov z novim vodnikom 143 ZTAL/39 HACIN. Karakteristike ZTAL vodnika so visoka kvaliteta Al (99,7%) in Al zlitine z dodatkom Cirkonija (Zn). Pri visoki temperaturi 210 Co ZTAL ohrani svoje mehanske lastnosti.

HACIN (INVAR CLAD) – jedro.

 

 

Sestava: 36% Ni, 63% Fe, 1% C in drugi materiali ter v celoti dolžini žice prevlečen z Al Clad (ACS), katera debelina prevleke pa znaša 25% celotnega preseka žice.

Minimalni poves HACINA (INVAR CLAD) pri 210˚C ( no sag.).

 

Napenjanje vodnikov se je izvajalo po montažni tabeli v PZI  in sicer po napenjanju vodnika je bilo potrebno pustiti vodnik več kot 12 ur, da se vodnik stabilizira, nato je bilo potrebno ponovno napenjanje na zaželeno vrednost povesa.

 

Namen rekonstrukcije je bil ojačitev DV za prenos energije večje moči, brez posega na konstrukcije stebrov, na relaciji od RTP Divača do ČHE AVČE, s čemer nam je uspelo rešiti napajanje severne Primorske regije po izgradnji ČHE AVČE v letu 2010. Elektrarna ne bi mogla obratovati v primeru nerešenega prenosa v omrežje ELES-a, zaradi znanih zapletov in blokade izgradnje DV 2x110 kV Divača – Vrtojba, kar bi povzročilo izgube v višini več milijonov eurov. Zaradi urgentne izvedbe, so v ELES-u (Oddelek za projektno in tehnično dokumentacijo) uspešno in pravočasno pripravili oz. izdelali projektno dokumentacijo ter kvalitetno vodili dela in nadzor del v zelo nevarnih razmerah, saj je bil enem sistem DV stalno pod napetostjo. Sedanje stanje je rešeno do te mere, da elektrarna lahko obratuje brez omejitev glede moči.

 

Verjetno se malokdo zaveda kakšno tveganje je dejansko nosila v prvi vrsti projektna skupina, ki je morala kljub ostrim pogojem obratovanja izvesti rekonstrukcijo objektov, še posebej so bili  tveganju izpostavljeni sami izvajalci del. Izvajalec je moral biti 100% in dela izvesti brez napak, kajti zavedali smo se, tako projektant kot izvajalec del, da se vsaka manjša napaka lahko konča katastrofalno.