POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Dobra inženirska praksa  


Most Millenium

Ime objekta: most Millenium preko Morače
Lokacija: Podgorica (Črna gora)
Leto izgradnje: julij 2005
Naročnik/investitor: občina Podgorica
Zasnova: prof.dr. Mladen UličeviČ, Fakuteta za gradbeništvo, Univerza v Podgorici (Črna gora) -
1. nagrada na javnem natečaju
Izvedbeni projekti za most: PONTING d.o.o, Maribor
Vodilni projektant: Marjan Pipenbaher, univ.dipl.inž.grad.
Izvajalec: Primorje d.d. v sodelovanju s francoskim podjetjem Freyssinet
Vodja gradbišča in strokovnih ekip: Martin Pregelj, univ.dipl.inž.gradb

 

Obrazložitev:

Most Millenium preko reke Morače v Podgorici je prvi večji in zahtevnejši most s poševnimi zategami, ki ga je zgradilo katero od slovenskih gradbenih podjetij. Izvedbene projekte za most je izdelal projektivni biro PONTING d.o.o. iz Maribora (vodilni projektant Marjan Pipenbaher, univ.dipl.inž.grad.), vsa gradbena dela pa je izvedlo podjetje Primorje d.d. iz Ajdovščine, v sodelovanju s specializirano francosko firmo Freyssinet, ki je dobavila kable za obešanje mostu.

 

Most ima en sam razpon dolžine 145 m in poševni betonski pilon višine 57 m nad voziščem. Širina mostu znaša 26,0 m. Glavna raz

ponska konstrukcija (trocelični betonski prerez) je bila zgrajena z metodo postopnega narivanja preko začasnih betonskih podpornih stebrov v reki Morači, katerih temeljenje na betonskih pilotih v matici reke je postavljalo poseben problem. Nosilni poševni betonski pilon je izredno komplicirane geometrije in z vsakim metrom višine spreminja svoj presek. Posebej zapleten je zgornji del pilona, v katerem je sečišče oz. sidrišče nosilnih jeklenih kablov sistema Freyssinet z izrazito spremenljivo prostorsko razporeditvijo, ki zahteva izredno in praktično strojniško natančnost gradnje. V arhitektonskem pogledu (arhitektonski izgled je določil Investitor Občina Podgorica) spada most med redke mostove tega tipa tudi v svetovnem merilu.

 

Most Millenium karakterizira nekaj redkih tehničnih elementov in sicer:

  • Je najširši most (en sam škatlasti prerez širine 26 m), ki ga je slovenska operativa zgradila z metodo postopnega narivanja. Ta tehnologija se je v tem primeru odlično obnesla, ob začetku gradnje pa je pomenila veliko neznanko. Tako je bil prvi narivni segment dolžine 10 m (delovni takt) bistveno krajši od širine mostu (26 m). Problem smernega vodenja segmentov je uspešno in natančno rešil inženir Martin Pregelj.
  • Je most z najmočnejšimi poševnimi kabli tudi v svetovnem merilu (po 109 pramenov v snopu in z izredno velikimi sidrnimi glavami). Veliko večji mostovi npr. Pont du Normandie (razpona 860 m) in most Rion-Antirion z več razponi po 560 m imajo tanjše kable (največ 75 snopov v enem kablu).
  • Most Millennium z razponom 145 m je most z največjim razponom, ki ga je kdajkoli zgradilo slovensko gradbeno podjetje in edini večji most s poševnimi zategami, ki ga je kdajkoli zgradilo slovensko gradbeno podjetje.

 

Most Millenium predstavlja zato vrhunski izdelek slovenskega gradbeništva. V njegovo gradnjo in projektiranje je bilo vpletenih več kot 15 slovenskih inženirjev (tako gradbenih kot strojnih inženirjev). Celotno gradnjo in vse strokovne ekipe je uspešno vodil inženir Martin Pregelj in z izredno angažiranim ter strokovnim pristopom omogočil dokončanje mostu v dobrih 12 mesecih.

Pri delu se je srečeval s številnimi težavami in neznankami, ki jih je pogojeval izjemno zapleten projekt z zahtevnimi tehnološkimi rešitvami in dobesedno strojniškimi tolerancami. Uspešno je organiziral in v sodelovanju s francosko firmo Freyssinet izvedel montažo nosilnih kablov.

 

Inženir Martin Pregelj je prvi slovenski operativni gradbeni inženir, ki je pridobil vsa potrebna znanja za montažo poševnih jeklenih kablov in s tem tudi vsa ostala znanja za gradnjo mostov s poševnimi kabli oz. zategami.

 

Most Millenium, ki je izrazita referenca slovenskega inženirskega znanja, danes predstavlja najvidnejši simbol mesta Podgorica.

Za svoje delo pri njegovi izgradnji je inženir Martin Pregelj leta 2005 prejel nagrado IZS za izjemne inženirske dosežke.