POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Dobra inženirska praksa  


Inovativne geodetske meritve pri prenovi Dravskih elektrarn Maribor

Ime objekta:

Inovativne geodetske meritve pri prenovi Dravskih elektrarn Maribor

Lokacija:HE Dravograd, HE Vuzenica, HE Vuhred, HE Ožbalt, HE Fala, HE Mariboski otok, HE Zlatoličje
Leto izgradnje:1994 - 2012
Investitor/Naročnik:Dravske elektrarne Maribor
Zasnova:TI, Litostroj, IBE d.d.
Projektant/Odgovorni projektant:

IBE d.d.

Odgovorni projekt posameznega načrta:

g. Jože Milič, g. Ivan Leban, g. Mitja Šturm

Nadzornik: Litostroj, Dravske elektrarne Maribor 
Odgovorni nadzornik:g. Ladislav Tomšič
Izvajalec: Litostroj, Rade Končar, Energoinvest, Gradis, Metalna Maribor, Siemens Brazilija
Odgovorni vodja del:g. Bogdan Špes
Geodetski nadzr in kontrolne meritve:g. Iztok Slatinšek

 

Stroški gradnje oz. investicije: skupna vrednost prenove 209 miljonov EUR, brez HE Zlatoliče (prenova še traja).

 

 

Obrazložitev:

 

Glavni cilji prenove dravskih elektrarn je zagotoviti varno in ekološko sprejemljivo obratovanje elektrarn v naslednjih desetletjih, povečati moč elektrarn, izkoristiti večji del hidropontecijala Drave in povečati proizvodnjo električne energije.

 

Konkretno geodetsko delo se nanaša na umestitev novih agregatov v turbinske jaške iż katerih so bili stari agregati demontirani. Nekaj tehničnih podatkov o delih agregata: skupna masa agregata 600 ton, masa turbine z opremo 300 ton, masa rotajočih delov 220 ton, premer tekača turbine 4850 mm, zračna reža med tekačem turbine in grlom tekača 2,5 mm ( +-0,3mm), premer nosilnega obroča turbine 6000 mm ( +- 0,1mm), premer rotorja generatorja 6430 mm( +-0,3mm), notranji premer statorja 6452 mm ( +-0,3mm).

 

Nadzorne kontrolne meritve obsegajo: kontrolo določitve osi  novega agregata v starem turbinskem jašku, kontrolo določitve mreže operativnih reperjev za potrebe montaže novega agregata, kontrolo in spremljanje montaže agregata v smislu zagotavljanja maximalne vertikalnosti, ortogonalnosti med posameznimi segmenti in horizontalnosti nasedov agregata, naseda traverznega obroča, naseda zvezde, podstavka nosilnega ležaja; centriranja sesalne cevi in horizontiranje, centriranje in horizontiranje gonilnikovega obroča in ostale višinske in pozicijske kontrole novih elementov agregata.

 

Zaradi visokih zahtev po doseganju toleranc odstopanj pri izvajanju montaže smo uporabljali najtančnejše geodetske inštrumente , ki se uporabljajo v industrijskih geodetskih meritvah. Najnatančnejše meritve se morajo izvajati za doseganje tolerance odstopanja na podstavku nosilnega ležaja +-0,02 mm. Največja dovoljena toleranca na manj zahtevnih elementih znaša znaša +- 0,2 mm. Za doseganje teh toleranc se uporabljajo kombinirane geodetsko strojne metode s preciznimi nivelirji in elektronskimi libelami.

 

Od leta 1994 do danes je Iztok Slatinšek uporabil več vrst opeme in izvedel več specifičnih preizkusov v smislu zagotavljanja dejansko izmerjenih vrednosti pri tako zahtevnih tolerancah naprimer ali je dejansko dobljena resolucija elektronskega nivelirja z upoštevanjem vseh postopkov in umerjanja res lahko 0,01 mm. To je dokazoval z niveliranjem ravnil elektronskih strojnih  libel katerih resolucija je 0,001 mm.

 

Uporabljena je bila naslednja oprema:

· Nivelirji NI 002, wild N3, DNA 03 z analognimi in digitalnimi invar latami  elektronske libele z različnimi ravnili , analogne strojniške libele.

· Teodoliti: T2 , wild 2000, leica 5000.

 

V dolgem operativnem obdobju je Iztok Slatinšek skupaj s Fakulteto za geodezijo (FGG) v sodelovanju z dr. Alešem Breznikarjem preizkušal metode in postopke pri preciznih meritvah in oblikoval prakso in postopke pri preciznih geodetskih meritvah. Dolgoletna praksa in razvoj inštrumentarija mu je omogočil izvrševanje zahtevnih preciznih meritev z uporabo 3d meritev s pomočjo Lasertrackerjev z visoko resolucijo 3 d meritev do +- 0,001 mm.

 

Pridobljene izkušnje in postopke uporablja tudi pri izgradnji elektrarn na Savi.
Trenutno pri izgradnji HE Krško.