Dobra inženirska praksa
Pešpot Šmartinsko jezero
Ime objekta: | Pešpot Šmartinsko jezero (faza I, faza II in faza III) |
Lokacija: | Šmartinsko jezero - južni del, MO Celje |
Leto izvedbe: | 2009 |
Primer dobre prakse: | s področja geodezije |
Naročnik: | Mestna občina Celje |
Projektanti: | Geodetski zavod Celje, d.o.o., Razvojni center planiranje, RC Plan M d.o.o., RC Beta d.o.o. in Geosvet Samo Marinc s.p. |
Odgovorni projektanti: | Dominik Bovha univ.dipl.inž.geod., Alenka Polutnik univ.dipl.inž.arh., Mitja Pangeršič univ.dipl.inž.grad., Milan Šetina dipl.inž.grad., Dušan Bernard univ.dipl.inž.el., Samo Marinc univ.dipl.inž.geol. |
Odgovorni vodja projekta: | Radovan Romih univ.dipl.inž.arh. |
Obrazložitev:
Šmartinsko jezero v Mestni občini Celje, katerega osnovna vloga je zadrževanje visokovodnih valov, ima velik turistični potencial. Z namenom razvoja turističnih proizvodov, rekreacijskih in prostočasnih dejavnosti na območju jezera in njegovega zaledja, Mestna občina Celje intenzivno investira v razvoj širšega območja jezera. V zadnjih letih je bila urejena spodaj predstavljena pešpot, ki jo danes dnevno uporablja veliko sprehajalcev in rekreativnih tekačev. V prihodnosti je predvidena še ureditev dodatnih pešpoti, ki bodo omogočale obhod samega jezera, uredili pa so že tudi pešpot do samega jezera. Šmartinsko jezero je postalo ena izmed glavnih turističnih točk v Mestni občini Celje.
Skladno s prostorskimi ureditvenimi pogoji za območje Šmartinskega jezera je kot javni interes okoli jezera predvidena ureditev in izgradnja pešpoti. Projekt je zajemal ureditev in izgradnjo pešpoti s spremljajočimi objekti (počivališča, sanitarije) med zalivom pri Gradu (Runtole), do pregrade oziroma parkirišča in proti čolnarni Muzelj v skupni dolžini cca. 3.250m.
Pešpot je bila načrtovana in umeščena skladno s PUP za območje krajinske zasnove Šmartinsko jezero. Umeščena je skladno z definiranim območjem lokacije na prostoru med obalo jezera in varovalnim pasom jezera, del pešpoti pa je na drugi lokaciji, ker je za to obstajal interes in možnosti.
Glede na tehnično izvedbo in zgornji ustroj je pešpot na posameznih odsekih urejena kot peščena pešpot ali kot pešpot nad vodo, kjer je zgornji ustroj lesen, pešpot pa je glede na geomehanske karakteristike podprta z lesenimi koli ali mikro piloti iz duktilne litine, ali z vzgonskimi podporami.
Pretežni del pešpoti poteka po terenu, na koti oziroma nad koto 265,00m. Širina peščene pešpoti je 1,60 m. Peščena pešpot je izvedena v tamponu zaklinjenim s finim peskom.
Odseki pešpoti nad vodo, ki so podprti z lesenimi koli ali mikro piloti iz duktilne litine, potekajo pod koto 265.00 m z namenom, da se obiskovalcem Šmartinskega jezera čim bolj približa doživljanje jezera (pešpot je namreč urejena na temo vode. Zaradi ustrezne ureditve kolišč so bili opravljeni podrobni terenski, geološki ogledi neposredne okolice Šmartinskega jezera, kjer je bila predvidena izgradnja pešpoti. Na osnovi splošne geološke sestave območja in relativno dobro poznane geološke sestave tal (upoštevaje rezultate raziskav v neposredni okolici jezera in pregrade) je bilo izdelano podrobno tehnično poročilo o potrebni vpetosti lesenih pilotov v preperino.
Del pešpoti nad vodo, ki je glede na geomehanske karakteristike podprt z vzgonskimi podporami, je namenjen povezovanju čolnarne Muzelj in zahodne obale jezera. Pešpot na tem delu plava 0,60 m nad vodno gladino, z obeh strani pa je dostopna preko fiksne nastopne ploščadi. Nastopni ploščadi sta povezani z mostičkoma za dostop na pešpot nad vodo z vzgonskimi podporami, kar omogočata spuščanje in dviganje pešpoti na vzgonskih podporah skupaj z nivojem vode jezera z maksimalno amplitudo cca. +/-2m. V osrednjem delu pešpoti nad vodo z vzgonskimi podporami je urejen nadvišan del za možnost prehoda čolnov. Širina pešpoti na tem delu je 2,4 m; njen pohodni del je nad vodno gladino dvignjen za 0,60 m, kadar je neobremenjen.
Na prehodu pešpoti iz pregrade, preko prelivnega objekta pregrade, na kopno, je urejen lahek premostitveni objekt v obliki ločnega, lesenega mostička. Nosilno konstrukcijo predstavljajo ločni leseni lepljeni nosilci, ki se delno uporabljajo kot ograja. Ker so na pregradi in na nasprotnem bregu že bili izvedeni temelji nekoč predvidenega jeklenega mostu, so se le ti, v izogib gradbenim posegom v pregrado in skladno s projektnimi pogoji ARSO, uporabili za opisani leseni ločni mostiček.
Pešpot je umeščena v prostor tako, da povzroča čim manj erozije zaradi gradbenih del ali erozije obale. Na delih, kjer poteka pešpot po lesenih pilotih, je ta odmaknjena od brežine, tako da je omogočeno nihanje vode in preprečena erozija bregov ter se ohranja obstoječa zarast.
Zaradi preprečitve tveganja pri uporabi pešpoti, je ta na delih, kjer je to potrebno (pešpot na pilotih nad vodo, pešpot preko pregrade) zavarovana z opozorilnimi tablami, ustreznimi električno krmiljenimi zapornicami na dostopih na pešpot nad vodo za preprečitev dostopa do poti v primeru visokih voda, in z ustreznimi ovirami za preprečitev dovoza kolesarjem in motoristom na pešpot.
Ob celotni trasi poti izvedene razširitve poti, kjer so postavljene klopi in koši za odpadke. Razširitve so predvsem na mestih, od koder so zanimivi pogledi na jezero in širšo okolico ter imajo zaslombo v obliki kamnitega zidca, grmovnic ali dreves.
Pešpot je delno intimno, minimalno osvetljena, kot obeležba poti. Svetlobni vir je varčen, z minimalno porabo električne energije (LED diode).
Pešpot je umeščena ob rob vodne gladine ali nad vodno globino v različnih odmikih in poteka v treh različnih tipih krajine. Najdaljši del poti poteka po kmetijski krajini in sicer po travnikih, krajši odseki pešpoti so speljani po gozdnem robu in nad vodno gladino. Zasnova krajinske ureditve je izhajala iz obstoječega stanja in je temeljila na ohranjanju kontrastov med vodnimi površinami, vodno vegetacijo, travniki in gozdom, ki oblikujejo prepoznavno krajino. Pri urejanju se je ohranjalo značilno menjavanje vzorca gozdnih in travniških površin, ki določajo obvodno krajino Šmartinskega jezera. Pretežni del ureditve je predstavljala sanacija površin, so bile poškodovane pri umestitev poti in parkovne opreme v prostor.
Pešpot je pretežno umeščena znotraj parcele 1211 v k.o. Brezova (vodno zemljišče). V skladu s pogodbo o ustanovitvi stavbne pravice je bila investitorju podeljena pravica graditi na zemljišču v lasti RS. Upravljanje pešpoti se izvaja skladno s predpisi, ki urejajo področje javnih poti in cest.