POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Priročniki Publikacije  


Iskalec po glasilu

ENGcard - evropski inženirski potni list

ENGcard - EVROPSKI IŽENIRSKI POTNI LIST

 

Geralna sekretarka IZS

mag. Barbara Škraba, univ.dipl.inž.grad.

 


Direktiva o priznavanju poklicnih kvalifikacij predvideva uvedbo poklicnih izkaznic na evropski ravni s strani poklicnih združenj ali organizacij. Poklicne izkaznice naj bi olajšale mobilnost strokovnjakov predvsem preko pospešene izmenjave podatkov med državo gostiteljico in državo članico izvora.

 

Projekt ENGcard, katerega začetek sodi v leto 2006, vodi Evropska federacija inženirskih organizacij (FEANI) ob močni, tudi finančni, podpori Evropske komisije, ki zagotavlja sredstva iz programa »Evropsko leto mobilnosti delavcev 2006«.

Če izvzamemo sezonsko mobilnost in obmejno dnevno mobilnost, je v Evropi mobilnih le 2% državljanov. Nekaj večji je delež prehajanja mladih delavcev. Mentaliteta mobilnosti v Evropi še ni razvita. Glavne ovire so nastanitev, jezik, družina in psihološki razlog - kako se vrniti v domovino. Ena izmed pogostih ovir, s katerimi se pri prehajanju srečujejo mobilni strokovnjaki, pa je tudi pravilnost prepoznavanja in priznavanja njihovih poklicnih kvalifikacij. Ovira je logična posledica neharmoniziranosti inženirskih izobraževalnih sistemov in pogojev za opravljanje inženirskih poklicev v posameznih državah članicah EU.

Cilj ENGcard je odpraviti to oviro in olajšati mobilnost strokovnjakov predvsem preko pospešene izmenjave podatkov med državo gostiteljico in državo članico izvora. Kartice naj bi omogočale spremljanje poklicne poti strokovnjakov, ki se nastanijo v različnih državah članicah. Ob spoštovanju določb o varstvu osebnih podatkov naj bi te izkaznice po predlogu FEANI vsebovale: podatke o kvalifikacijah, izkušnjah, kompetencah, poklicnem naslovu, licencah, etičnem kodeksu, disciplinskih ukrepih, ...) in naj bi se dodajale EUROPASSovim dokumentom, ki vsebujejo: življenjepis, podatke o poznavanju jezikov, diplomo in njen dodatek.

Takšne ENGcard bi služile inženirjem, njihovim bodočim delodajalcem ali pogodbenim partnerjem kot tudi nacionalnim administracijam, pristojnim za priznavanje poklicnih kvalifikacij.

Projekt je trenutno v eni izmed zgodnejših faz, t.j. fazi ocenjevanja upravičenosti koncepta. V letu 2007 so načrtovani razgovori tako z vsemi predvidenimi bodočimi uporabniki kot tudi z zakonodajalci,

Europass-om, Evropsko komisijo in Evropskimi zvezami drugih poklicev ter industrijskim sektorjem. Razgovorom naj bi sledila sestavitev dveh delovnih skupin, ki bosta zadolženi za certifikacijski proces oziroma oblikovanje in standardizacijo vsebine kartice.

Istočasno z razvojem projekta ENGcard bo evropski organ EUROCADRES analiziral možnost potencialne razširitve uporabe kartice tudi na druge poklice, kar bi ob pozitivnih rezultatih lahko vodilo v razvoj nove politike mobilnosti v EU.

Do sedaj je bilo med inženirji zaključenih že tudi nekaj raziskav o možnostih in priložnostih, ki naj bi jih prinesla ENGcard.

77% sodelujočih inženirjev je prepričanih o njeni uspešnosti in podpira njeno uvedbo, saj meni, da bosta z ENGcard zrasla tudi ugled in vloga inženirskih poklicev v EU in svetu, da bo priznavanje poklicnih kvalifikacij hitrejše in da bo opazen tudi dvig na področju etike in kvalitete ter varstva uporabnikov storitev in zdravja.

Nadaljnjih 11% sodelujočih inženirjev ji pripisuje dodatno vrednost v primeru, da bo omogočala avtomatsko priznavanje poklicnih kvalifikacij, t.j. priznavanje, kot je že danes v veljavi pri odvetnikih, zdravnikih, arhitektih, ..., kar pa je mogoče le v primeru, da je ENGcard politično in legalno priznana in podprta s strani Evropske komisije in držav članic, da je status inženirja harmoniziran skupaj z njim povezanimi odgovornostmi (nivojem pooblastil) in da je za vse evropske inženirje obvezna registracija, če želijo opravljati svoj poklic. Z drugimi besedami, ti inženirji želijo, da se inženirski poklic harmonizira in regulira na evropskem nivoju in da ENGcard predstavlja dokaz o registraciji. Po mnenju FEANI, ki vodi projekt ENGcard, je v tem trenutku prezgodaj razmišljati o takšni vrednosti kartice, je pa opcijo potrebno preučiti v prihodnosti.

12% sodelujočih inženirjev pa uvedbe kartice ne podpira, še več, predlagajo, da se projekt v celoti opusti. Po njihovem mnenju bo kartica prinesla le še več birokracije in administriranja ter ne bo doprinesla k potrebni pospešitvi priznavanja poklicnih kvalifikacij kot podpori mobilnosti.

Že omenjene raziskave so izkazale tudi, da velika večina sodelujočih inženirjev vidi potrebo po uvedbi enotnega etičnega kodeksa evropskih inženirjev in disciplinskih ukrepov v primeru njegovega nespoštovanja. Tak etični kodeks bi po njihovem mnenju dvignil kredibilnost, kvaliteto in ugled inženirja ter podprl koncept ENGcard.

Evropski svet inženirskih zbornic (ECEC) se je spomladi aktivno vključil v projekt ENGcard. Svoje stališče do namena kartice in njene potrebne vsebine z vidika uporabnosti za pooblaščene inženirje je ECEC javno predstavil na okrogli mizi maja v Bruslju. Pri tem je izpostavil bistveno razliko med »izobrazbo in izkušnjami« na eni strani in »poklicno kvalifikacijo oz. izpolnjevanjem pogojev za dostop do opravljanja poklica« na drugi strani. Opozoril je, da danes države članice EU, iz razloga, ker v Direktivi o priznavanju poklicnih kvalifikacij ni posebnega poglavja o inženirjih in niso definirani minimalni pogoji za dostop do poklica, vse po vrsti stremijo k postavljanju pogojev v svojih lastnih zakonodajah, namesto da bi stremele k njihovem ukinjanju. ECEC vidi sedaj priložnost za odpravo te pomanjkljivosti v ENGcard. Le ta bi lahko poleg formalne izobrazbe in izkušenj vsebovala tudi podatke o poklicni kvalifikaciji posameznika in priznavanju le te v posameznih državah EU ter njegovih referencah. Vsekakor bi se kartica morala razlikovati v primeru reguliranega in nereguliranega poklica.

Izvršni odbor ECEC kartice zato v trenutni obliki in vsebini ne podpira, saj ne vidi prave uporabnosti za pooblaščene inženirje.

Dodano vrednost vidi šele s kompletno harmonizacijo statusa pooblaščenega inženirja v EU (izobraževalni sistem, pogoji za dostop do poklica, registracija).