Priročniki Publikacije
Zakon o spremembah in dopolnitvah ZGO-1B
ZAKON O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZGO-1B
Predsednik Komisije za sistemske zakone IZS
Roman Lebar, univ.dipl.inž.kem.tehnol.
Pred kratkim smo zaključili ciklus posvetov na temo sprememb in dopolnitev Zakona o graditvi objektov. Posveti v Ljubljani, Sežani in Mariboru so bili dobro obiskani (udeležilo se jih je okrog 700 članov) in tudi razprava je bila zanimiva.
Kot je bilo dogovorjeno na posvetih, objavljamo prvi sklop informacij in sicer splošno o spremembah zakona in o procedurah pri pridobivanju gradbenega dovoljenja skupaj s shemami potekov za različne primere.
Poglavitne rešitve zakona, s katerimi se uresničujejo cilji in načela zakona, so naslednje:
1. Z novelo se jasneje ureja postopek pridobivanja projektnih pogojev in soglasij, ki se ločujejo na tiste, ki so predpisana zaradi varovanja javnega interesa (na varovanih območjih in v varovalnih pasovih javne infrastrukture) in soglasja za priključitev, ki jih dajejo upravljalci gospodarske javne infrastrukture.
2. Novela zakona po novem tudi jasno opredeljuje, kaj pomeni minimalna komunalna oskrba (oskrba z vodo, elektriko, odvajanje odpadnih voda in dostop do ceste) in določa, da je to pri stanovanjskih stavbah pogoj za izdajo gradbenega dovoljenja, ne glede na to, da je zemljišče sicer opredeljeno kot zazidljivo s prostorskimi akti. Za druge stavbe in gradbene inženirske objekte pa se obvezna minimalna komunalna oskrba presoja glede na namen objekta.
3. Z obravnavano spremembo zakona se odpravlja tudi nejasnosti pri določanju strank v postopku, ki so se doslej določale da podlagi vplivnega območja. Ker so bili kriteriji za določanje vplivnega območja nejasni in nedoločeni, novela uvaja območje za določitev strank in natančno določene kriterije za njegovo določitev, vezane na vrsto objekta, ki jih bo podrobneje določila uredba vlade. Tako se bo v skladu z novelo območje za določitev strank v postopku določalo na matematičen način in na podlagi zelo jasno določenih kriterijev, lahko pa že sedaj rečemo, da objavljeni osnutek uredbe tega ne potrjuje.
4. V noveli zakona se uvaja nova kategorija vrst objektov glede na zahtevnost in sicer nezahtevni objekti, ki bodo konstrukcijsko nezahtevni, vendar bo zanje treba pridobiti gradbeno dovoljenje, s tem da bo postopek pridobivanja tega dovoljenja skrajno poenostavljen.
5. Novela zakona uvaja tudi novosti v zvezi s postopkom izdaje uporabnega dovoljenja in sicer, da v primeru manj zahtevnih objektov upravnemu organu ne bo treba izvajati tehničnega pregleda v kolikor bo ocenil, da lahko izda uporabno dovoljenje na podlagi predložene dokumentacije oziroma na podlagi ogleda, ki ga opravi sam brez komisije. Na posvetih je bila izražena bojazen ali so vsi strokovni delavci na Upravnih enotah usposobljeni za tovrstno odločanje.
6. Določbe zakona, ki se nanašajo na pristojne poklicne zbornice in na pogoje za udeležence pri graditvi objektov ostajajo nespremenjene, saj bo to materijo uredil poseben zakon o dejavnosti na področju inženirskih in arhitekturnih dejavnosti. Zakon pa v tem delu kljub vsemu poleg nekaterih nujnih sprememb in dopolnitev prinaša novost na področju pogojev za odgovornega vodjo projekta, kjer je uvedena vodilnost posamezne stroke glede na delež v projektu kot odgovornega vodje projekta za pridobitev gradbenega dovoljenja ter sodelovanje odgovornega vodje projekta za pridobitev gradbenega dovoljenja pri dokončanju gradnje oziroma pri ugotavljanju, ali je gradnja izvedena skladno s projektom za pridobitev gradbenega dovoljenja, s čimer se sledi tudi primerjalnim rešitvam v drugih evropskih državah. _