POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Priročniki Publikacije  


Sprejetje Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zasebnem varovanju ZZasV

SPREJETJE ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O ZASEBNEM VAROVANJU ZZasV

 

Matična sekcija elektro inženirjev

mag. Vinko Volčanjk, univ.dipl.inž.el.

 


V novembru 2007 je bil sprejet Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o zasebnem varovanju ZZasV, ki na področju izdelave projektne dokumentacije prinaša nekatere novosti.

V Inženirski zbornici Slovenije že dlje časa spremljamo dogajanje na zakonodajnem področju za tehnično varovanje, saj zakon posega v področje, ki je bilo do sedaj sestavni del projektne dokumentacije po obliki in vsebini, ki ga definira Zakon o graditvi objektov. Celotna problematika se je odprla s sprejetjem Zakona o zasebnem varovanju (ZZasV), Uradni list RS 126/2003 z dne 18. 12. 2003. Zakon je bil po svoji funkciji namenjen področju dejavnosti tehničnega varovanja, čeprav so bila v praksi podana nekatera drugačna mnenja, da zajema tudi področje načrtovanja oz. izdelave dokumentacije. V sredini lanskega leta je bil v pripravi Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zasebnem varovanju. V predlogi Inženirske zbornice Slovenije, med katerim sta bistvena dva, in sicer da se požarno varovanje izloči iz sistemov tehničnega varovanja in da se spremenijo pogoji za podjetja za pridobitev licence. Predlog zakona je Državni zbor potrdil, vendar ga je Državni svet na seji 29. 6. 2007 zavrnil in vrnil v proceduro. Zakonodajalec je nato brez usklajevanja z IZS ali z ostalimi inštitucijami sprejel spremembe zakona. Novi Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zasebnem varovanju ZZasV je bil objavljen v Uradnem listu 102/2007 dne 9. 11. 2007. V zakonu so bili izločeni nekateri predhodno usklajeni in potrjeni predlogi IZS. Zaradi tako nastalih nejasnosti smo Ministrstvu za notranje zadeve poslali dopis z vprašanji in s predlogi sprememb zakona. Dopis je bil podlaga sestanka na Ministrstvu za notranje zadeve. Na osnovi ugotovitev sestanka in prejetega odgovora na naš dopis bi podali nekaj kratkih komentarjev.

V sklopu definicije tehničnega varovanja je navedeno, da so sistemi za tehnično varovanje posamezna ali funkcionalno povezana tehnična sredstva za nadzor gibanja na določenem objektu, območju ali prostoru, samodejno odkrivanje in javljanje nepooblaščene prisotnosti ali požara, prenos alarmnih sporočil ter sredstva za obdelavo in arhiviranje teh sporočil. Izraz javljanje nepooblaščene prisotnosti ali požara je treba razumeti tudi kot javljanje požara oz. prenos alarma požara. Drugače povedano to pomeni, da so sistemi odkrivanja požara in aktivni protipožarni sistemi še vedno v domeni pooblaščenih inženirjev po ZGO. Pod področje ZZasV-A spada le prenos sporočil oz. signalov, ko pride do požara. Nejasno je tudi, kaj spada pod sisteme tehničnega varovanja: nivo video nadzornega varovanja, sistemi kontrole pristopa ipd. Zakonodajalec je podal obrazložitev, da je v pripravi Uredba o obveznem organiziranju službe varovanja, ki bo urejala, katere organizacije in ustanove so dolžne organizirati službo varovanja po ZZasV. Predvidevamo, da bodo te zahteve podale izhodišča projektantu, kdaj ima opravka s sistemi tehničnega varovanja po ZZasV.

Nadalje zakonodajalec podaja napotke, da je za načrtovanje sistemov videonadzora potrebno poznati tudi določbe Zakona o varstvu osebnih podatkov ZVOP-1-UPB1. Zakon določa pogoje, ki jih mora spoštovati oseba javnega ali zasebnega prava. Iz vsebine določil zakona je razvidno, kdaj spada sistem videonadzora pod določila Zakona o zasebnem varovanju. Na osnovi prejetih pojasnil lahko podamo mnenje, da so npr. domofonski sistemi, sistemi kontrole pristopa v hotelskih sobah ipd. inštalacije, ki ne spadajo pod sisteme tehničnega varovanja. Žal natančne meje v tem trenutku ne moremo definirati. Zelo bistvena sprememba od prvih predlogov sprememb ZZasV je tudi ta, da gospodarska družba za pridobitev licence načrtovanja sistemov tehničnega varovanja ne potrebuje imeti zaposlenega varnostnega menedžerja. Na vprašanje o zavarovanju projektantske odgovornosti je s strani MNZ podano pojasnilo, da je pri sklenitvi zavarovanja za poklicno odgovornost potrebno v okviru zavarovanja po Zakonu o graditvi objektov zajeti tudi zavarovanje po Zakonu o zasebnem varovanju. Na to je potrebno opozoriti zavarovalnico, pri kateri imate zavarovano poklicno odgovornost.

Kaj pa lahko pričakujemo v bližnji prihodnosti? V pripravi je Pravilnik o strokovnem izpopolnjevanju in usposabljanju ter preizkusu strokovne usposobljenosti varnostnega osebja, ki bo določil programe in način osnovnega in obdobnega strokovnega usposabljanja varnostnega osebja. To pomeni, da bo po opravljenem preizkusu znanja in pridobitvi licence potrebno opravljati še periodična izobraževanja. Eden od osnovnih pogojev za pridobitev licence in naziva pooblaščeni inženir varnostnih sistemov je torej opravljen preizkus znanja. Po katalogu nacionalne poklicne kvalifikacije pa velja, da je kandidat pooblaščeni inženir E-usmeritve za področje projektiranja, v skladu z Zakonom o graditvi objektov.

Na sestanku z MNZ smo na temo pridobitve naziva pooblaščeni inž. varn. sistemov podali vprašanje, kakšno je stanje v vmesnem času do sprejetja novih programov izobraževanja. Odgovor: v skladu s sedanjim stanjem, t.j. sedanjim programom izobraževanja. Za zaključek še komentar iz vsakdanje prakse vezan na to, kaj je načrt sistemov tehničnega varovanja. V bistvu gre za samostojen (pod)načrt sistemov tehničnega varovanja v okviru -4. Načrta elek. inštalacij in elek. opreme-. To pomeni ločen prikaz podanih rešitev, kar je tudi eden od pogojev z vidika zaupnosti tako izdelanega dokumenta.