Priročniki Publikacije
Smernica za javno naročanje inženirskih storitev predana Ministrstvu za finance
Javna naročila
mag. Barbara Škraba Flis, univ.dipl.inž.grad.
Generalna sekretarka IZS
V lanskem letu smo v dogovoru z Direktoratom za javna naročila Ministrstva za finance na zbornici pričeli z izdelavo Smernice za javno naročanje inženirskih storitev. Smernico smo pred poletjem predali ministrstvu. Prvi usklajevalni sestanek je napovedan za konec septembra.
Trenutni dogovor z ministrstvom je, da se smernico po uskladitvi objavi na spletnih straneh ministrstva kot priporočilo javnim naročnikom. Cilj IZS pa je, da se smernico sprejme v obliki uredbe ali pravilnika zakona/ov o javnem naročanju.
Povprečna vrednost poštene cene inženirske storitve za gradbeni projekt znaša (v odvisnosti od vrste in namere gradnje) manj kot 1% vseh stroškov v celotnem življenjskem ciklu objekta (gradnja, uporaba (obratovanje), vzdrževanje, prenova in odstranitev), pri čemer pa kakovost opravljene inženirske storitve odločilno vpliva na nastanek vseh stroškov objekta. Ob tem se je treba še zavedati, da investicija predstavlja le 20% vseh stroškov v celotnem življenjskem ciklu objekta, saj kar 80% odpade na uporabo (obratovanje), vzdrževanje in odstranitev objekta.
NAMEN SMERNICE
je ureditev razmer na kaotičnem trgu javnih naročil inženirskih storitev in dvig kakovosti grajenega prostora. To je mogoče doseči z višjo stopnjo kakovosti priprave in vodenja postopkov javnega naročanja kot tudi opravljenih inženirskih storitev, naročenih v postopku javnega naročanja, pri čemer je potrebno v obeh primerih dati bistveno večji poudarek vsebini javnega naročila.
Ker se, kot je pokazala analiza javnih naročil, razpisanih v drugi polovici lanskega leta, 98% javnih naročil inženirskih storitev odda po kriteriju najnižje cene, pri čemer se neobičajno nizkih ponudb ne prepozna in ne izloči, prav pomanjkljivo pripravljena razpisna dokumentacija in izbor ponudnika po izključno kriteriju najnižje cene pa sta glavni vir pogodbenih nesporazumov ter nekakovostnih in za vzdrževanje in uporabo predragih objektov, smo se v smernici osredotočili predvsem na to.
NALOGA SMERNICE
je bila zato naročnikom zagotoviti osnovno orodje, s katerim bodo na neposreden, vendar transparenten in preizkušen način izpeljali postopek javnega naročanja inženirskih storitev ter na podlagi postopka izbrali ekonomsko najugodnejšo ponudbo, katere končen rezultat bo kakovostno izveden, v življenjski dobi ekonomsko optimiziran in funkcionalen objekt. S kakovostno usmerjenim in namensko organiziranim postopkom izbire inženirskih storitev se namreč ustvarijo začetni, vendar predvsem pri izvedbi načrtovanja gradenj odločilni predpogoji za uspešnost gradbenega projekta.
VSEBINA SMERNICE
V smernici podrobneje pojasnjujemo:
- zakaj je utemeljeno inženirske storitve vrednotiti tudi po kriteriju kakovosti in ne le cene,
- načrtovanje javnega naročila,
- določitev predmeta naročila in namen ter sestavne dele opisa predmeta naročila (projektne naloge),
- pomen določitve pravilne ocenitve vrednosti javnega naročila in način določitve,
- primernost posameznih postopkov javnega naročanja,
- preverjanje usposobljenosti ponudnikov (osnovna, ekonomska, finančna, tehnična, kadrovska in poklicna sposobnost),
- načine izbire ponudbe in kriterije za izbor,
- merila za izbor najugodnejše ponudbe,
- neobičajno nizko ponudbo.
V smernici naročnikom predlagamo dva načina izbire ponudbe, in sicer po kriteriju "kakovosti in cene" ali tako imenovani "Mediani".
Za primer odločitve za izbiro ponudnika po kriteriju "kakovosti in cene" v smernici podrobno opisujemo:
- vrednotenje tehničnega dela ponudbe po relativnem in absolutnem postopku, vključujoč konkretne navedbe in opise kriterijev (meril) in podkriterijev (podmeril),
- vrednotenje finančnega dela ponudbe in
- način določitev skupne in najugodnejše ponudbe.
Za prepoznavanje in izločanje neobičajno nizkih ponudb sta v smernici predvidena dva možna postopka, že omenjen postopek "Mediana" in kriterij razmerja 30% ponujene cene glede na ocenjeno vrednost naročila. Pri tem opozarjamo, da mora naročnik postopek navesti in jasno predstaviti že v razpisni dokumentaciji. Prilagamo tudi vzorčen predlog besedila splošnih razpisnih pogojev z opisom postopka izločanja nezanesljivih ponudb, vzet iz razpisne dokumentacije konkretnega avstrijskega javnega naročila.
Poleg le tega so v smernici priloženi še drugi vzorci obrazcev, med drugim tudi enotni vzorčni referenčni potrdili za podjetje in pooblaščenega inženirja, za katerih uveljavitev se zavzemamo. Enkrat potrjeni, naj bi imeli neomejen rok veljavnosti.
Smernico zaključujemo z usmeritvami za javno naročanje geološko geomehanskih preiskav in geotehničnega projektiranja, koristnimi nasveti naročnikom in praktičnim primerom vrednotenja ponudb po kriteriju "kakovosti in cene".
SMERNICA JE KAKOVOSTEN PRIPOMOČEK ZA NAROČNIKE IN PONUDNIKE
Prepričani smo, da je smernica kakovosten pripomoček pri reševanju nejasnosti in dvomov ter instrument za izboljšanje kakovostne ravni javnega naročanja inženirskih storitev.
Ker je javno naročanje dinamičen in spremenljiv proces, vnaprej ni mogoče predvideti in v smernici obravnavati vseh primerov, ki se bodo pojavili v praksi. Ta smernica predstavlja temelj za nadaljnji razvoj in boljše razumevanje postopkov javnega naročanja inženirskih storitev. Prav gotovo se bo v prihodnosti dopolnjevala ter prilagajala potrebam dnevne prakse z vedno bolj natančnim opisom posameznih postopkov.
Naročnikom priporočamo uporabo Smernice za javno naročanje inženirskih storitev predvsem zato, da bodo lahko izkoristili čim večji nabor možnosti, ki jim jih zagotavlja zakonodaja, ki ureja javno naročanje, in s pomočjo Smernice izbrali primerne postopke ter na ustrezen način opredelili pogoje in merila, ki jim bodo omogočili izločitev nelojalne ali nerealne in izbiro najugodnejše ponudbe.
V zameno pričakujemo povratne informacije in natančne predloge za dopolnitev ter izboljšanje prihodnjih izdaj Smernice. Pošljite nam jih na e-naslov: javna.narocila@izs.si.
Pri izdelavi smernice smo se oprli na:
- pregled javnih naročil razpisanih v drugem polletju leta 2013 (IZS, 2014),
- odgovore članov IZS na vprašalnik o vrednotenju inženirskih storitev (IZS, 2014),
- odgovore inženirskih zbornic Italije, Avstrije in Madžarske na vprašalnik o javnem naročanju v sosednjih državah (IZS, 2014),
- predstavitev italijanske ureditve javnega naročanja inženirskih storitev (Ljubljana, maj 2014),
- smernico za javno naročanje inženirskih storitev (HKIG, 2012).