Priročniki Publikacije
Vlada je sprejela navodilo o javnem naročanju gradenj in storitev, povezanih z gradnjami
VLADA JE SPREJELA NAVODILO O JAVNEM NAROČANJU GRADENJ IN STORITEV, POVEZANIH Z GRADNJAMI
Javno naročanje
V predhodni številki IZS.NOVO smo vas seznanili z našimi prizadevanji za čim širšo uveljavitev Smernice za naročila javnih gradenj, zahtevami Vladi RS za zaščito inženirske stroke in javnega interesa pri načrtovanih gradnjah, rezultati sestanka s pooblaščencem predsednika Vlade RS, ministrom prof.dr. Žarnićem, sklepi upravnega odbora zbornice o ustanovitvi Sveta za spremljanje javnih naročil in Projektne skupine za javno naročanje ter pričetkom priprave dolgoročnega programa prenove slovenskega gradbeništva.
Pripravljali smo uredbo, sprejeto je bilo navodilo
Naj spomnimo, da je bilo na sestanku z ministrom dogovorjeno, da MOP in IZS skupaj pripravita besedilo uredbe o javnem naročanju inženirskih storitev. Uredba je bila pripravljena 1. 7. 2011. Kot se je izkazalo kasneje, je Ministrstvo za finance sočasno pripravljalo uredbo v zvezi z javnim naročanjem gradenj. Iz razloga negativnega stališča Službe vlade za zakonodajo do sprejema (katerekoli) uredbe, ki naj bi bila preveč določna in naj ne bi imela zadostne podlage v ZJN-2 in ZJNVETPS, je Vlada na seji 20. 7. 2011 namesto uredbe sprejela Navodilo v zvezi z javnim naročanjem gradenj in storitev, povezanih z gradnjami.
Večina naših zahtev v Navodilo ni bila vključena. Korak v pravo smer predstavlja tisti del Navodila, ki določa, da se ponudbe za izdelavo projektne dokumentacije PGD in PZI vrednoti ne le po kriteriju cene ampak tudi kvalitete. Sprašujemo pa se, zakaj to ne velja za izdelavo vseh vrst projektne dokumentacije?
Napredek vidimo v temu, da se je določilo merilo za opredelitev nenormalno nizke ponudbe. Po navodilu bodo morali javni naročniki pri odstopanjih od ocenjene vrednosti javnega naročila oddaje izdelave projektne dokumentacije PGD in PZI, večjih od 10 %, podrobneje preverjati ustreznost teh ponudb. Teh bo lahko zelo veliko, saj Vlada z Navodilom javne naročnike ni zavezala k objavi ocenjenih vrednosti v objavi javnega naročila.
Velik problem pa ostaja odprt, t.j. nivo cen. S tem mislimo predvsem na ocenjeno vrednost javnega naročila, ki največkrat ni objavljena, poleg tega pa le ta mnogokrat sega tudi pod lastno ceno. Eden izmed izvirov težav za to, da je prenizka, je v nekaterih primerih že v investicijski dokumentaciji, v kateri njeni izdelovalci napišejo zelo nizke (prenizke) zneske za izdelavo kompletne projektne dokumentacije (tudi samo npr. 1 %). Drugi pa leži v dejstvu, da naročniki zavestno (z željo po prejemu čim nižjih ponudb) ali pa nezavedno (iz razloga neznanja) vrednost javnega naročila ocenijo prenizko. Zato bomo naše prihodnje aktivnosti usmerili tudi v dvig prenizko ocenjenih vrednosti javnega naročila izdelave projektne dokumentacije in vsestransko osveščanje javnih naročnikov o posledicah takih odločitev.
Več o pripravljeni Uredbi o javnem naročanju inženirskih storitev in stališču projektne skupine IZS za javno naročanje do Navodila Vlade si lahko preberete v prispevku na strani 5.
Ukrepi Vlade in prizadevanja MOP za rešitev krize so nezadostni.
Rezultati naših prizadevanj kažejo na to, da Vlada navkljub deklarativnemu prizadevanju za odpravo pomanjkljivosti in družbeno škodljivega ravnanja naročnikov v postopkih javnega naročanja dejansko ne želi spremeniti ne predpisov ne (slabe prakse) ravnanja svojih uslužbencev.
Na to kaže tudi negativen odziv Ministrstva za okolje in prostor (MOP), na katerega smo po sprejemu vladnega navodila naslovili predlog za vključitev zborničnih Navodil o podrobnejši vsebini projektne dokumentacije v Pravilnik o projektni dokumentaciji. Z vključitvijo bi dosegli večjo kakovost izdelave projektne dokumentacije, poenotenje vsebine ponudb za izdelavo projektne dokumentacije in s tem cen za njeno izdelavo, posledično tudi manj zahtevkov za sklenitev aneksov iz razlogov več in dodatnih del ter omogočili oz. olajšali vodenje disciplinskih postopkov.
Bodoče aktivnosti
Nadaljevali bomo s prizadevanji za izboljšanje stanja. Zahteve, ki nam jih ni uspelo realizirati s sprejemom Navodila, bomo poskušali uveljaviti in doseči na drug način. O aktivnostih vas bomo sproti seznanjali na spletni strani IZS v rubriki “javna naročila”: http://www.izs.si/javna-narocila/.
Svet za spremljanje javnih naročil, ki spremlja oddajo javnih naročil in jih preučuje, bo s svojimi strokovnimi ocenami seznanjal javne naročnike, njihove nadzorne organe, Ministrstvo za finance, Računsko sodišče, Javno agencijo za javno naročanje in člane zbornice. Ocene bo objavljal v zgoraj omenjeni rubriki “Javna naročila”. Več o delu Sveta si lahko preberete v prispevku na strani 7.
Projektna skupina za javna naročila pripravlja teze za spremembo zakonodaje o javnem naročanju ter vzorčne kriterije in merila za izbor izvajalca intelektualnih storitev. Slednje bomo še jeseni predstavili direktorju Agencije za javno naročanje.
Z obema aktivnostima želimo vplivati na javne naročnike, da bodo vzpostavili dobro prakso javnega naročanja, ki bo pomenila pametno ravnanje z javnim denarjem in pripomogla tudi k sanaciji kritičnega stanja na področju graditve objektov, ki je v določenem delu tudi posledica slabe zakonodaje in prakse javnega naročanja.
O tem, kako poteka priprava dolgoročnega programa prenove slovenskega gradbeništva pišemo v Uvodniku na strani 3.