POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Topmenu  


Sporočila za medije

18.03.08

20. redna seja skupščine Inženirske zbornice Slovenije, Ljubljana, 18. marec 2008

V Inženirski zbornici Slovenije (IZS) smo s presenečenjem prebrali sklep Vlade RS, ki ga je sprejela na svoji 159. seji, dne 21.2.2008. Vlada je na seji sprejela predlog Zakona o arhitekturni in inženirski dejavnosti (ZAID), ki je v popolnem nasprotju z vsemi dosedanjimi usklajevanji pri katerih je sodelovala IZS. Usklajevanja so potekala več kot eno leto in nikoli ni bilo govora o različici predloga zakona, ki ga je nazadnje sprejela vlada.

Predlog zakona, ki ga je vlada 27.2.2008 posredovala v Državni zbor RS, predstavlja dolgoročni upad strokovnosti in kakovosti na področju graditve ter celotne inženirske stroke, ki se je po tranziciji šele v zadnjih nekaj letih uspela spet postaviti na noge. »S to predlagano zakonsko rešitvijo se rušijo vsi naši dosedanji rezultati za izboljšanje kakovosti gradnje,« opozarja predsednik IZS mag. Črtomir Remec.

Sprejeti predlog zakona prinaša bistveno spremembo na področju izvajanja javnih pooblastil. Govori o ukinitvi obveznega članstva in posledično o prenosu javnih pooblastil na ministrstvo. Prenos javnih pooblastil na Ministrstvo za okolje in prostor (MOP) pomeni resno grožnjo za neodvisnost inženirske gradbene stroke, opozarjajo v zbornici.

MOP je tako v sporočilu za javnost dne 29.2.2008, kot tudi na novinarski konferenci dne 13.3.2008 zatrjeval, da je predlog ZAID rezultat dolgotrajnega usklajevanja s predstavniki stroke in javnosti. V IZS se z izjavami ministrstva ne moremo strinjati, saj so le te zavajajoča. Rezultat dolgotrajnega usklajevanja s predstavniki stroke je bil predlog zakona, ki je bil 18.2.2008 med drugim objavljen na spletni strani Vlade RS kot gradivo za sejo. Po tem predlogu zakona sta IZS in Zbornica za arhitekturo in prostor zbornici z javnimi pooblastili, ki zagotavljata strokovnost, varstvo javnega interesa in naročnikov na področju graditve objektov in prostorskega načrtovanja z nalogo varovanja poklicnih interesov svojih članov. Obe zbornici sta po tem predlogu predstavljeni kot strokovni zbornici z javnim interesom.

Iz sprejetega vladnega predloga zakona pa je razvidno, da zakon prinaša bistveno spremembo na področju izvajanja javnih pooblastil. Govori o ukinitvi obveznega članstva in posledično o prenosu javnih pooblastil na ministrstvo. Žal ta različica predloga zakona ni bila usklajena s poklicnima z zbornicama, prav tako ni bila objavljena niti kot gradivo za vlado. Očitno je, da gre v konkretnem primeru za izključitev stroke iz procesa priprave predloga zakona.

Obrazložitev MOP, da bo predlagana rešitev prinesla pomembno okrepitev vloge zbornice na področju prostorskega načrtovanja in graditve objektov, je po našem prepričanju neutemeljena. Ravno nasprotno. Tak zakon bo na področje graditve objektov vnesel pravo zmedo. Ocenjujemo, da ukinitev obveznega članstva in prenos javnih pooblastil na ministrstvo ne bosta sprostila pogojev na trgu storitev, pa tudi ne prispevala k preglednosti podeljevanja različnih licenc in pooblastil. Postavlja se vprašanje, ali prenos javnih pooblastil na ministrstvo ne pomeni državne administrativne regulacije? MOP se pri razlagi izhodišč za sprejem predloga zakona tudi sklicuje na upoštevanje evropske zakonodaje, kar pa je nenavadno, saj se tako predlog zakona z dne 18.2.2008, pri katerem sta sodelovali obe zbornici, kot tudi vladni predlog z dne 21.2.2008 sklicujeta na Direktivo Evropskega parlamenta in Evropskega Sveta o storitvah na notranjem trgu z dne 12.12.2006.

Predlog ZAID po našem prepričanju ne določa enotno pravil dobre prakse, kodeksa poklicne etike in posledično določitev kršitev in sankcij za kršitve za področje Republike Slovenije v celoti. Po predlogu zakona pravila dobre prakse veljajo le za člane poklicne zbornice in ne za vse posameznike, ki imajo naziv pooblaščeni inženir, arhitekt, krajinski arhitekt,…

Čeprav predlog zakona v 1. členu določa kot namen zakona pogoje in pravila za opravljanje dejavnosti in storitev na področju prostorskega načrtovanja, arhitekturnega, krajinsko-arhitekturnega in inženirskega projektiranja ter drugih storitev pri graditvi v javnem interesu, javni interes v samem zakonu ni opredeljen. Usklajeni osnutek zakona z dne 18.2.2008 je za razliko od sprejetega predloga zakona določal, da poklicni zbornici zagotavljata strokovnost, varnost javnega interesa in naročnikov na področju prostorskega načrtovanja in graditve objektov in varujeta poklicni interes svojih članov. Navedeni tekst je sledil določilom 109. in 110. člena ZGO-1A, ki varuje strokovna načela na področju graditve objektov, pri čemer gre za načela varovanja dobre prakse in določil poklicne etike.

V sprejetem predlogu zakona so na novo določeni tudi cilji zbornice, in sicer je kot cilj navedeno spodbujanje razvoja stroke na področju graditve objektov in uresničevanja drugih skupnih interesov, ki so opredeljeni v statutu posameznih zbornic. S tem je opuščen bistveni element dosedanjega javnega pooblastila, to je določanje strokovnih načel na področju graditve objektov. Glede na to, da zadnji predlog zakona tega ni prenesel na izvajalca javnih pooblastil, bo s sprejemom takšnega zakona ukinjen mehanizem, ki bi omogočal nadaljevanje razvoja stroke, kot je to določeno sedaj.

Ugotavljamo tudi, da so dodatne spremembe v predlogu zakona, ki ga je potrdila vlada, direktno prepisane iz posameznih členov Zakona o gospodarskih zbornicah. Zaradi navedenega je celotni predlog zakona neskladen s samim seboj. Predlagatelj dodatnih sprememb je neupravičeno in napačno izenačil status in položaj interesne zbornice s statusom in položajem poklicne zbornice, in pri tem zanemaril dejstvo, da so dejavnost in storitve na področju graditve objektov v javnem interesu, česar ne moremo trditi za združevanje gospodarskih subjektov v gospodarski zbornici.

Kot posledico sprejetja takega predloga zakona je na področju graditve objektov upravičeno pričakovati globok razkorak med prizadevanji IZS za večjo strokovnost in kakovost in zatečenim stanjem gradbeništva po tranziciji, pa tudi občutno zmanjšanje kompetentnosti vseh pooblaščenih inženirjev. V zbornici ocenjujemo, da bo tak zakon postavil inženirsko gradbeno stroko vsaj za deset ali več let nazaj.

Upravni odbor IZS je na izredni seji dne 4.3.2008 predlog ZAID v celoti zavrnil, na poslanske skupine pa smo tudi naslovili prošnjo za vložitev pobude za splošno razpravo o predlogu zakona.

Predlog zakona je že obravnavala Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj pri Državnem svetu RS. Komisija je na seji 13.3.2008 med drugim sklenila, da ne podpira predlagane ukinitve obveznega članstva v poklicnih zbornicah na področju urejanja prostora  in graditve objektov ter posledičnega prenosa javnih pooblastil na pristojno ministrstvo brez dodatnih pojasnil predlagatelja, saj je dosedanja obrazložitev predlagane spremembe zborničnega sistema pomanjkljiva in ne sledi cilju zakona. Ker gre za ključne vsebine predloga zakona, ki posegajo v koncept veljavne ureditve delovanja zbornic, komisija pričakuje, da bo predlagatelj podal dodatne argumente, zakaj se je odločil za korenito spremembo zborničnega sistema na področju urejanja prostora in graditve objektov.

V IZS sicer ugotavljamo, da so bile obljube, dane predstavnikom IZS na sestanku na MOP dne 10.3.2008, brezpredmetne, saj so bile na novinarski konferenci ministrstva dne 13.3.2008 večinoma ovržene. IZS bo tako uporabila vsa razpoložljiva sredstva za preprečitev sprejema predloga zakona, ki bi onemogočil nadaljevanje aktivnosti zbornice za dvigovanje strokovnosti in odgovornosti ter vzpodbujanje ustvarjalnosti in inovativnosti pooblaščenih inženirjev.

 


 
 
 
 

Kontakt

Inženirska zbornica Slovenije
Jarška cesta 10b, 1000 Ljubljana

T: +386 (0)1/547-33-33
F: +386 (0)1/547-33-20
E:  izsping@izspong.si