POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Priročniki Publikacije  


Tekma v kvaliteti mora zamenjati tekmo v ceni

TEKMA V KVALITETI MORA ZAMENJATI TEKMO V CENI

Javna naročila in vodenje javnih investicij

 


Postopek graditve objekta je zahteven proces, ki ima svoje zakonitosti. Prične se z bežno idejo, ki preraste v variantne rešitve in načrt, nakup materiala in opreme ter gradnjo, in to ne glede na to ali je naš objekt enostavna nadstrešnica ali zahtevna bolnišnica, v kateri se odvijajo številni tehnološki procesi. Javni objekti so iz razloga, ker se v njih nahaja oz. jih uporablja veliko ljudi ali ker so velikih dimenzij ali ker vplivajo na okolje, zahtevni za vodenje, načrtovanje in izgradnjo, zato za ta dela ni usposobljen vsak. 
 

 

Potrebne so premišljene rešitve

 

Vodenje investicije in načrtovanje tehničnih rešitev zahteva premišljene rešitve, za kar je potrebno veliko strokovnega znanja in izkušenj. Objekti morajo biti gospodarni in zanesljivi. Ne smejo se podreti, v primeru požara morajo omogočiti varen umik uporabnikom, razmere v njih morajo omogočati zdravo in funkcionalno uporabo oz. bivanje, porabiti morajo čim manj energije, stroški izgradnje in obratovanja morajo biti čim nižji, … Vendar pa zahteva investitorja po čim nižji investicijski vrednosti ne sme vplivati na njihovo kakovost. Poiskati je potrebno optimalne rešitve. In ker je vsaka od njih praviloma unikatna, pomeni to, da so tehnične rešitve izdelane posebej za objekt. Takšne rešitve ponudnikov intelektualnih storitev pa ne morejo biti dobljene za najnižjo ceno ampak za primerno ceno.


Žal lahko ugotovimo, da se javni investitorji, navkljub drugačnim možnostim, ki jim jih omogoča zakonodaja s področja javnega naročanja, razen redkih izjem, odločajo za izbor izvajalca intelektualnih storitev na podlagi enega samega kriterija, t.j. najnižje cene. S tem delajo državi, kot naročnici javnih objektov, medvedjo uslugo. Ponudniki tako tekmujejo v ceni, namesto da bi tekmovali v kvaliteti. In ker je iz leta v leto več nekakovostno zgrajenih javnih objektov in nezadovoljnih uporabnikov (zdravnikov, bolnikov, učiteljev, učencev, vzgojiteljev, otrok, poslušalcev, …), je skrajni čas, da si nalijemo čistega vina in si skupaj prizadevamo za spremembe. Najnižja cena intelektualnih storitev ne sme biti ne v interesu investitorja ne stroke ne javnosti. V interesu vseh nas mora biti kakovost in funkcionalnost objekta ob najnižjih stroških v celotni življenjski dobi objekta. Zato v mednarodnem okolju (mednarodne inštitucije in banke) izbirajo izvajalca intelektualnih storitev na podlagi kvalitete in cene, pri čemer zavrnejo nerealne ponudbe.

 


Pripomočki pri izbiri

 

V pomoč pri izboru izvajalca intelektualnih storitev smo investitorjem pripravili več pripomočkov, na podlagi katerih bodo lahko določili merila za vrednotenje ponudb, izbrali najugodnejšega in ne najcenejšega ponudnika ter izločili in zavrnili nerealne ponudbe (poenostavljena indikativna merila za vrednotenje projektantskih storitev za stavbe, priporočena ura projektantske storitve, priporočena bruto plača; gl. prispevek o tem na strani 8).

 

 

Navodila o podrobnejši vsebini

 

In da bodo tako naročniki kot vsi ponudniki naročali oz. ponujali enako, smo pripravili Navodila o podrobnejši vsebini projektne dokumentacije (gl. prispevek o tem na strani 9 in 10). Na naročnikih je, da jih vključijo v besedilo razpisa in jih s tem naredijo obvezne za uporabo s strani ponudnikov. V nasprotnem se bo ob nezadostnim določilom Pravilnika o projektni dokumentaciji nadaljevala dosedanja slaba praksa, po kateri so si ponudniki pomanjkljiva določila Pravilnika razlagali vsak po svoje, kar je tudi eden od razlogov za velike razlike v višini ponudb za izdelavo projektne dokumentacije in posledično njeni kvaliteti.