POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Priročniki Publikacije  


Skupščina IZS je sprejela kodeks kakovosti IZS

Akti IZS

Kodeks kakovosti IZS, sprejet na 28. skupščini IZS dne 13.12.2011, je prevod Kodeksa kakovosti evropskih pooblaščenih inženirjev (ECEC), ki ga je sprejela skupščina ECEC, 20. novembra 2010 v Ljubljani.

S sprejemom na skupščini IZS je kodeks kakovosti IZS postal akt zbornice in je za člane IZS obvezen za uporabo.

Kodeks kakovosti IZS
Preambula
V Evropi so “evropski pooblaščeni inženirji’’ člani svojih nacionalnih inženirskih zbornic in so nosilci javnih pooblastil skladno z nacionalno zakonodajo.
Evropski pooblaščeni inženirji so odgovorni za življenjski standard in zaščito javnega interesa sedanjih in prihodnjih generacij. To je posledica narave inženirske dejavnosti, ki zadeva tehnične ukrepe in odgovornost za njihove pozitivne in negativne učinke na blaginjo ter napredek človeštva, varovanje okolja, tehnični napredek in trajnostni razvoj.
Odgovornost evropskih pooblaščenih inženirjev formalno temelji na dveh kodeksih, ki jih je izdal ECEC in sicer: Kodeksu vedenja – Etičnemu kodeksu, ki je bil sprejet 3. oktobra 2008 in temu Kodeksu kakovosti, ki ga je sprejela skupščina ECEC v Ljubljani, 20. novembra 2010.
Etični kodeks ima bolj etični značaj, kodeks kakovosti pa je bolj tehnične narave. Skupnost pooblaščenih inženirjev v državah članicah ECEC mora oba kodeksa neločljivo obravnavati in upoštevati. Za to jamčijo pravno pooblastilo in disciplinska pravila nacionalnih inženirskih zbornic, članic ECEC.

1. člen
Uvod
V skladu s 26. členom Direktive o storitvah na notranjem trgu (2006/123/ES) o politiki kakovosti storitev, ECEC izdaja kodeks kakovosti, da bi uskladil zahteve v zvezi s kakovostjo čezmejnega zagotavljanja inženirskih storitev v državah članicah ECEC. Kodeks upošteva delovni dokument Evropske komisije z naslovom “Izboljšanje kakovosti storitev na notranjem trgu: Vloga evropskih etičnih kodeksov” (Enhancing the Quality of Services in the Internal Market: The Role of European Codes of Conduct”).
2. Kodeks je namenjen zagotavljanju visoke kakovosti strokovnih storitev, ki jih izvajajo evropski pooblaščeni inženirji. Ti morajo spoštovati načela tega kodeksa ne glede na to, kje izvajajo svojo tehnično dejavnost in ne glede na to, ali jo zagotavljajo začasno ali stalno.

2. člen

Kakovost inženirske dejavnosti

  1. Kakovost na področju inženirske dejavnosti je določena kot večkomponentni izraz, ki se nanaša na načrtovanje, projekt, izvedbo, uporabo in vzdrževanje inženirskih objektov, in označuje njihovo stopnjo odličnosti v celotnem življenjskem obdobju.
  2. Kakovost inženirske dejavnosti je mogoče tehnično izraziti kot popolno skladnost z nacionalno zakonodajo, uradnimi tehničnimi predpisi in projektnimi standardi, lahko pa se označi tudi s potrditvijo zahtev ali pričakovanj stranke oziroma potrošnika. Zato je kakovost tako tehnične kot tudi družbene narave.
  3. Kakovost katere koli vrste tehničnih storitev, ki jih izvajajo pooblaščeni inženirji, kaže raven njihove strokovne usposobljenosti in strokovne odgovornosti. Zato morajo inženirji nenehno izboljševati svoje tehnično znanje in izkušnje ter upoštevati Etični kodeks v svoji strokovni dejavnosti.


3. člen
Temeljna načela

  1. Evropski pooblaščeni inženirji morajo vse svoje tehnične storitve opravljati v skladu z dobrim sodobnim znanjem na področju, ki ga predstavljajo in skladno z ustrezno zakonodajo, tehničnimi predpisi ter projektnimi standardi. Odgovorni so za kakovost projekta, izgradnjo in delovanje inženirskih objektov, pa tudi za kakovost popravil, obnove, sprememb ali posodobitev in njihove uporabe.
  2. Kakovost tehničnih storitev se ne nanaša zgolj na aktualne gradnje ali gradbena dela, temveč tudi na potrebno varnost, vzdržljivost in trajnost inženirskih objektov za pričakovano obdobje njihove uporabe. Ustrezna varnost inženirskih objektov in trajnost sta eden izmed ukrepov kakovosti inženirskih storitev, zato so evropski pooblaščeni inženirji odgovorni za zagotavljanje zgoraj omenjene varnosti in trajnosti.
  3. Trajnost inženirskih objektov je močno odvisna od ravni vzdrževanja in uporabe. Če sta vzdrževanje in/ali uporaba neustrezna, evropski pooblaščeni inženirji niso odgovorni za kakršno koli zmanjšanje trajnosti, če niso neposredno vključeni v vzdrževanje in/ali uporabo inženirskih objektov.
  4. V nekaterih primerih lahko zahteve ali pričakovanja strank oziroma potrošnikov povzročijo očitno zmanjšanje varnosti in/ali trajnosti inženirskih objektov, kar ni v skladu z visoko kakovostjo tehničnih storitev. V vsakem spornem primeru med strankami ali potrošniki in evropskimi pooblaščenimi inženirji, se mora njihova odgovornost za kakovost, ki je izražena kot ustrezna varnost in trajnost inženirskih objektov, obravnavati kot odločilni dejavnik. Na splošno se morajo evropski pooblaščeni inženirji obnašati do strank in potrošnikov v skladu z Etičnim kodeksom.
  5. V nekaterih primerih izpolnjevanje pogojev, ki jih določajo nacionalna zakonodaja, projektni ali drugi standardi, ne zadostuje za zagotavljanje ustrezne vzdržljivosti in trajnosti inženirskih objektov. Poleg tega lahko nekatere situacije presežejo uradne predpise. V takih situacijah lahko evropski pooblaščeni inženirji sami predlagajo primerne rešitve, ki presegajo ustrezne tehnične predpise in standarde in sicer na način, da po svojem najboljšem védenju in prepričanju omogočijo ustrezno varnost, vzdržljivost in trajnost inženirskih objektov.
  6. Poleg tehnične dejavnosti imajo evropski pooblaščeni inženirji tudi zelo pomembno družbeno vlogo. Visoka kakovost opravljenih storitev je pomemben dejavnik, ki vpliva na življenjski standard, saj višja kakovost tehničnih storitev vodi do višjega življenjskega standarda. Zato morajo evropski pooblaščeni inženirji nuditi visokokakovostne storitve ne samo zaradi tehničnih, ampak tudi zaradi družbenih razlogov.
  7. Med kakovostjo tehničnih storitev in njihovo ceno je tesno razmerje. Na splošno je to razmerje posledica tržnih pogojev v državah članicah ECEC in se razlikuje glede na čas in posamezne primere. Poleg tega je to razmerje na splošno predmet pogodbe o varovanju poslovne tajnosti med strankami ali potrošniki in inženirji. Ker mora razmerje med kakovostjo storitve in cene vedno temeljiti na Etičnem kodeksu, maksimizacija komercialnega dobička ne sme biti odločilni dejavnik za kakovost storitev, ki jih opravijo evropski pooblaščeni inženirji.


4. člen
Nadzor kakovosti in izvrševanje

  1. Kakovost vseh strokovnih storitev, ki jih izvajajo evropski pooblaščeni inženirji naj bi nadzorovali v skladu z ustreznimi tehničnimi in uradnimi postopki, ki se uporabljajo v državah članicah ECEC. Prav tako je treba vse spore reševati v skladu z ustreznimi postopki, določenimi v nacionalnem pravu.
  2. Ustrezno kakovost strokovnih storitev se zagotavlja ne samo z ustreznimi tehničnimi zahtevami, ampak tudi z gospodarskimi, družbenimi in kulturnimi zahtevami, ki se nanašajo predvsem na varnost, funkcionalnost, vzdržljivost, trajnost in estetiko inženirskih objektov. Evropski pooblaščeni inženirji morajo upoštevati vse zgoraj navedene zahteve, da bi zagotovili visoko kakovost svojih storitev.

5. člen
Odgovornost in etika
Evropski pooblaščeni inženirji so osebno odgovorni za kakovost svojih strokovnih storitev, saj se zavedajo pomembnosti svoje strokovne in družbene vloge.
Osebno odgovornost evropskih pooblaščenih inženirjev za kakovost storitev, ki jih opravljajo v državah članicah ECEC, urejajo sistemi nacionalnega prava. Vsak primer se presoja posamično.
3. Evropski pooblaščeni inženirji morajo v svoji poklicni dejavnosti upoštevati vsa etična načela določena z Etičnim kodeksom. Zlasti se to nanaša na kakovost tehničnih storitev, ki jih opravljajo.

6. člen
Nadzor in izvajanje kodeksa

  1. Vse organizacije članice ECEC morajo v svojih sistemih nacionalnega prava izvajati “Kodeks kakovosti ECEC”. V okviru svojih sistemov nacionalnega prava, vključno z disciplinskimi sistemi, jamčijo za nadzor skladnosti svojih članov z navedenim kodeksom.
  2. Vse organizacije članice ECEC morajo medsebojno sodelovati pri izvajanju “Kodeksa kakovosti ECEC” v svojih državah in po potrebi medsebojno izmenjevati informacije v zvezi s posameznimi resnimi primeri storitev nizke kakovosti.


7. člen
Dostopnost
Kodeks kakovosti je objavljen na spletnih straneh ECEC-ja in njegovih organizacij članic.

ECEC EU-Liaison Office
Avenue de Nerviens 85, box 10
1040 Brussels, Belgium
Tel: + 32 2 2197730
Faks: + 32 2 2192494
E-pošta: info@arch-ing.org