POZOR: Nahajate se na arhivski strani spletne strani INŽENIRSKE ZBORNICE SLOVENIJE.
Za aktualne informacije obiščite www.izs.si

Priročniki Publikacije  


Izvedba minimalnih vpisov stavb in delov stavb

Navodilo Geodetske uprave Republike Slovenije

 

Matej Kovačič, univ.dipl.inž.geod.

Predsednik UO MSGeo

 


Matej Kovačič

Pri izdelavi elaborata za prvi vpis stavbe v kataster stavb se je v zadnjem obdobju ugotavljalo, da mine od določitve identifikatorjev po naročilu geodetskega ali projektantskega podjetja do izvedbe v bazi katastra stavb in registra nepremičnin precej časa in v bazah obstajajo stavbe ali deli stavb samo z določenimi identifikatorji brez ostalih podatkov o stavbi in delu stavbe in s tem posledično brez vrednosti. Celo v kolikor stavba ali več stavb in njihovi deli skupaj sestavljajo nepremičnino, se je ob rezervaciji dodatnega dela ali stavbe na isti parceli zgodilo, da celotna nepremičnina ni imela izračunane vrednosti, vse dokler se na podlagi elaborata in sklepa Geodetske uprave Republike Slovenije (GURS) manjkajoča nova sestavina nepremičnine ni evidentirala v bazi. Podatke o vrednosti nepremičnin pa uporabljajo različni drugi uporabniki (socialni transferji, odločbe o plačilu vrtca,…); in ravno zaradi te pomanjkljivosti v sistemu evidentiranja nepremičnin je bilo potrebno pripraviti novo navodilo in z njim nekoliko spremeniti proces izdelave elaborata. Vzroki, da je čas od naročila izdelave elaborata do oddaje elaborata lahko zelo dolg, pa so lahko zelo različni (usklajevanje z lastniki nepremičnin, neplačilo storitve, težave podjetja z izvedbo, …).

 

Navodilo je začelo veljati 30.9.2013; skupaj z navodilom je GURS pripravila tudi nove obrazce za naročilo in rezervacijo podatkov. Ob rezervaciji podatkov je potrebno po novem obvezno opraviti minimalen vpis stavbe in delov stavb in podati poleg podatkov o približni lokaciji tudi dodatne podatke o letu izgradnje stavbe, podrobnejši dejanski rabi delov stavb in površini delov stavb. V primeru delitve ali združitve delov stavb, ki so že evidentirani v katastru stavb, se dodatnih podatkov ne pošilja, saj bi s tem povzročili dvojno evidentiranje. Dodatni podatki niso obvezni za stavbe z več kot 10 deli.

 

Sprejeto navodilo zagotovo delno in začasno rešuje problem stavb in delov stavb, ki nimajo podatkov za izračun vrednosti nepremičnine v evidenci katastra stavb, in zagotavlja, da se bo zmanjšal delež le teh. Vendar rešitev ni sistematična in predstavlja dodatno administrativno delo za podjetja, manjšo spremembo procesa izdelave elaborata in spremembe programske opreme. Informacijski sistem GURS bi moral biti narejen tako, da v sistemu evidentiranja nepremičnin loči stavbe in dele stavb, za katere je postopek evidentiranja v teku, od ostalih stavb v evidenci, prav tako stavbe in deli stavb, ki so v postopku evidentiranja, ne bi smeli imeti vpliva na sistem vrednotenja nepremičnin. Že dolgo časa napovedana posodobitev in prenova informacijskega sistema na GURS bi morala zagotavljati geodetskim/projektantskim podjetjem dostop do evidence na način, da bi lahko avtomatsko rezervirali, spreminjali in usklajevali podatke o stavbah in delih stavb za stavbe, ki še niso katastrsko vpisane, ne pa da se to delo izvaja preko obrazcev in referentov.

 

Navodilo GURS in novi obrazci za naročilo in rezervacijo so dosegljivi na:

http://www.izs.si/novica/n/objavljamo-novo-navodilo-gurs-za-izvedbo-minimalnih-vpisov-stavbe-in-delov-stavb-v-kataster-stavb-12/

 

 

POGOVOR Z MAG. EMO POGORELČNIK, GURS

 

Ob izdaji novega navodila smo za dodatna pojasnila prosili mag. Emo Pogorelčnik iz Urada za nepremične Geodetske uprave Republike Slovenije.

 

Kdo odgovarja za pravilnost poslanih podatkov? Ali mora biti dokument, ki je poslan po e-pošti, podpisan in potrjen s strani odgovorne osebe v podjetju ali odgovornega geodeta, ali je lahko poslan v pdf formatu?

Za pravilnost podatka o centroidu stavbe in povezave s parcelo odgovarja podjetje, ki je podatke ob rezervacijo posredovalo. To podjetje pri minimalnem vpisu tudi vpišemo v CB STAVBE. Za ostale podatke odgovarja naročnik/lastnik. Geodetsko podjetje/projektant naročnika/lastnika opozori, da bodo podatki minimalnega vpisa in na podlagi teh podatkov izračunana vrednost nepremičnine na voljo vsem uporabnikom podatkov registra nepremičnin (e-sociala, davek,…). Pri določitvi minimalnih vpisov delov stavb geodetska podjetja in projektante opozarjamo na pravilno določitev števila delov stavb. Če se ob dokončni izdelavi elaborata ugotovi, da je bilo naročeno preveliko število delov stavb, je potrebno z izmenjevalnim formatom le-te izbrisati. Obrazec "REZERVACIJA PARCEL in ZK TOČK, MINIMALNI VPIS STAVBE ter MINIMALNI VPIS DELOV STAVBE", ki je priloga izdanemu navodilu in s katerim nam boste poslali zahtevane podatke, že do sedaj ni bilo potrebno podpisovati in žigosati. Obrazec tako kot do sedaj pošljete po e-pošti.

 

Ali se bodo ti podatki in posledično vrednosti nepremičnin uporabili za odmero davka, v postopkih e-sociale, ipd..?

Da – podatki minimalnega vpisa gredo čez noč v register nepremičnin in so z izračunano vrednostjo nepremičnin dostopni za odmero davka, e-socialo, kot tudi vsem ostalim uporabnikom podatkov registra nepremičnin.

 

Kakšen status bodo imeli ti podatki v katastru stavb (katastrski, registrski)?

V katastru stavb ti podatki ne bodo imeli katastrskega statusa.

 

V izdanem navodilu je navedeno, da se bodo deli stavb brez podatkov za izračun vrednosti in v kolikor ti podatki ne bodo evidentirani v roku enega leta, izbrisali. Od katerega datuma naprej začne teči ta rok?

Podatke o minimalnih vpisih brez podatkov (samo identifikatorji) po geodetskih pisarnah že čistimo (kontrola v sistemu kontrol podatkov Geodetske uprave). To izvajamo kontrolirano po možnosti po predhodnem kontaktu s podjetjem, ki je rezervacijo naročilo (od 31.5.2012 vodimo tudi podatke o podjetju, ki je naročilo identifikatorje). Rok, o katerem smo pisali v navodilu, pa prične za vsak minimalni vpis posebej teči od veljavnosti tega navodila naprej – torej od 30.9.2013 naprej.

 

Ali to velja tudi za stavbe, za katere smo izdelali ali že izdelujemo elaborate, pa smo za njih naročili številko stavbe in delov stavb, vendar elaborati še niso bili oddani na Geodetsko upravo iz različnih razlogov (neplačilo s strani naročnika, nestrinjanje vseh lastnikov delov stavb,…)?

To velja za vse minimalne vpise. Ob kontroliranem čiščenju podatkov minimalnih vpisov za nazaj, identifikatorjev za stavbe, kjer ugotovimo, da objekt na terenu obstaja, ne brišemo. Za take stavbe poskušamo s terensko identifikacijo pridobiti podatke, da se izračuna vrednost.

Problem pa so določitve minimalnih vpisov več delov stavb. Tam bomo morali skupaj poskrbeti (za nazaj s skupno komunikacijo geodetska podjetja-geodetska uprava, za naprej pa v skladu z navodili) za čim manjšo količino identifikatorjev delov stavb brez podatkov.

 

Ali lahko tudi za te stavbe izvedemo ponovno rezervacijo oz. naredimo minimalni vpis in npr. ne podamo uporabne površine; s tem del stavbe dobi višjo vrednost in na ta način stimuliramo naročnike, da plačajo storitev? Ali v obrazcu za rezervacijo navedemo že "prave"identifikatorje?

Da – za te podatke smo zelo zainteresirani. Tudi uslužbenci Geodetske uprave za take stavbe s terensko identifikacijo ne morejo zajeti uporabne površine – ocenijo lahko le celotno površino. Zaradi organizacije dela na Geodetskih upravah pa predlagamo, da takih podatkov ne pošiljate preko obrazcev za rezervacije – predlagamo, da jih pošljete kar preko seznama na konkretno pisarno Geodetske uprave in zraven poveste, kaj pošiljate (podatke o stavbah in delih stavb za elaborate, ki so v delu oz. že izdelani, niso pa še oddani na Geodetsko upravo).

 

Ob izmeri stavbe in delov stavb se mora opraviti seznanitev oz. obravnava z lastniki delov stavb. V zapisniku obravnave v bodoče ne bomo imeli "pravih" identifikatorjev oz. številk stavb in delov stavb. Kako se v elaboratu prikaže povezava med delom stavbe v zapisniku in kasneje rezervirano številko dela stavbe (dodatni seznam preoštevilčbe, skica preoštevilčenja)?

Obravnava se mora izvesti, ko je elaborat že čisto izdelan, saj mora geodetsko podjetje ali projektant opraviti obravnavo in lastniku pokazati potek razdelitve delov stavb s primerjavo poteka v elaboratu in naravi – lastnik mora soglašati z že izdelanim elaboratom (Pravilnik o vpisih v kataster stavb našteva podatke in dele elaborata, kjer lastnik poda soglasje, da izkazujejo dejansko stanje v naravi). Predlagamo, da se minimalni vpis izvede pred obravnavo z lastniki delov stavb. S tem se izognemo zapletom z identifikatorji.